انواع طراحی گرافیک (قسمت اول)

رایانش آتیه دانستنیها
میل به زیبایی در فطرت همه ما انسان‌ها است اما امروزه با وجود رقابت تنگاتنگ کسب و کارها در دنیای تجارت، دانش طراحی گرافیک در عرصه تبلیغات و بازاریابی، اهمیت و جایگاه خاصی دارد و شاخه‌های متعددی از آن را شاهد هستیم.

 

میل به زیبایی و زیبایی شناختی در فطرت و وجود همه ما انسان‌ها است. از زمانی که متولد می‌شویم به زیبایی‌ها جذب می‌شویم و این موضوع تا آخر عمر در مورد همه ابعاد زندگی ما صادق است. اما همین زیبایی از دید هنرمندانه، دارای طراحی خاص و منحصر به فردی از نگاه هر شخص است. طراحان گرافیک در واقع هنرمندانی هستند که با احاطه داشتن به المان‌های زیبایی و جذابیت، یک اثر خلق می‌کنند که پیام خود را از این طریق به مخاطب منتقل کند. 
اصطلاح طراحی گرافیک، اولین بار توسط فردی به نام ویلیام ادیسون دیگینز در سال 1922 مطرح و تقریبا از بعد از جنگ جهانی دوم بکار برده شد. جالب است بدانید که گرافیک با سلیقه بومی هر منطقه در هر برهه زمانی ارتباط مستقیم دارد همین موضوع باعث شده تا هر کشور در زمینه‌هایی خاص در دنیا مطرح باشد به طور مثال ایرانی‌ها در نگارگری اسلیمی و طراحی نقوش فرش در دنیا شهرت دارند یا ایتالیا و آلمان در حوزه طراحی خودرو بسیار حرفه‌ای هستند. در زمینه مد و لباس، نام کشورهایی چون انگلیس و ایتالیا در ذهنمان نقش می‌بندد و ...
امروزه طراحی گرافیک علاوه بر به رخ کشیدن زیبایی‌ها، از جنبه تجاری و تبلیغاتی بسیار  بیشتر از گذشته مورد توجه واقع شده و رقابت زیادی در این حوزه وجود دارد. برقراری ارتباط بین ایده‌ها، رنگ‌ها، فنون تصویر پردازی و در عین حال دادن پیام تجاری به مخاطب، کاری است که طراحان گرافیک حرفه‌ای به صورت تخصصی انجام می‌دهند و با توجه به تنوع حوزه‌های تجاری و تبلیغاتی، شاخه‌های تخصصی زیادی در این عرصه وجود دارد. هدفمان این است که در این مقاله چند نوع طراحی گرافیک را معرفی و کاربردهای آن را بیان کنیم.

1. طراحی گرافیک هویت بصری

 


نام تجاری یا برند به صورت نماد و تصویری از هر کسب و کار است که با هدف هویت سازی و ماندگاری در ذهن مخاطب، انتخاب می‌شود. در این راستا ایجاد هویت به صورت بصری، توسط عناصری چون طراحی لوگو انجام می‌شود که ابزار آن طراحی گرافیک است. خلق تصاویر یا استفاده از ترکیب خاص حروف، استفاده از اشکال، رنگ‌ها، چیدمان و ... به ساخت یک لوگوی موثر کمک می‌کنند. 
لوگو تنها یکی از عناصری است که به هویت سازی بصری یک برند کمک می‌کند اما تاثیر آن به قدری است که عضو جدایی ناپذیر انواع تبلیغات مانند ملزومات اداری، لوازم التحریر، گیفت‌های تبلیغاتی، کارت‌های تجاری بسته‌بندی محصولات و ... است و برندسازی بدون لوگو بی معنی است.
طراحان گرافیک هویت بصری باید مسلط به مهارت‌های مفهومی و خلاقانه باشند تا اثری خاص و تاثرگذار خلق کنند. 

 

 


2.    طراحی گرافیکی بازاریابی و تبلیغات


این نوع از طراحی گرافیک با داغ بودن دنیای تبلیغات، کاربرد خیلی زیادی دارد و به جد می‌توان گفت که یک طرح گرافیکی قوی، به لحاظ جلب مخاطب و بازاریابی می‌تواند بسیار موثر واقع شود. یک بازاریابی خوب، افراد را بر اساس نیازها، علایق و تمایلات و رضایتی که از یک محصول دارند، متعهد می‌کند و یک  طراحی گرافیکی خلاقانه، نقش مهمی در این زمینه بازی می‌کند. 
رسانه‌های زیادی برای ارائه طراحی‌های گرافیک وجود دارند از رسانه‌های چاپی و دیجیتال گرفته تا رسانه‌های تصویری 


نمونه‌هایی از طراحی گرافیک برای تبلیغات و بازاریابی

 

تبلیغات چاپی
نشریات و مجله و روزنامه
تراکت‌، بروشور، کاتالوگ، کارت پستال و ...
پوستر، بنر، بیلبورد
محصولات تبلیغاتی
بسته‌بندی محصولات 
اینفوگرافیک
رسانه‌های تصویری
موشن گرافیک، تیزر تبلیغاتی، انیمیشن
پاورپوینت، ایمیل
طراحی سایت، اپلیکیشن، وبلاگ 

 

طراحان بازاریابی و تبلیغات علاوه بر ایده‌پردازی خلاقانه و تسلط به نرم افزارهای لازم برای پیاده‌سازی، باید به جذب مخاطب به لحاظ روانشناسی هم مسلط باشند تا بتوانند یک اثر تاثیرگذار و جذاب خلق کنند.


3.    طراحی گرافیک رابط کاربری (UI)

 


طراحان گرافیکی که در حوزه UI فعالیت دارند، علاوه بر تسلط به اصول طراحی و گرافیک، باید به اصول کاربری مخاطبان در حوزه نرم افزار و وب مسلط باشند. به طور کلی می‌توان گفت که طراحان UI، باید درک کاملی در حوزه UI/UX داشته و نیازمند آگاهی به زبان‌های برنامه‌نویسی هستند.
طراحی صفحات وب، طراحی قالب‌(وردپرس، shopify  و ...) ، طراحی اپلیکیشن‌ و همچنین بازی در این حوزه قرار می‌گیرند. 

 

 

پست ها ی مشابه
۲/۷
نظرات
۲/۷
اطلاعات شما نزد ما محفوظ خواهد ماند.

ثبت سفارش و درخواست مشاوره

دیگر دوران سنتی به سر آمده و با ابزارهای قدیمی نمی‌توان جایگاه خوبی در بین رقبای تجاری به‌ دست آورد. الان حتی داشتن وب‌سایت هم یک ایده قدیمی شده است و صرفا با داشتن یک وب‌سایت نمی‌توان به نتیجه مطلوب دست یافت.ما مسیر را می‌دانیم و علاقه‌مندیم به طور رایگان و حضوری به شما مشاوره دهیم و راهکارهای مناسب را در راستای ارتقای فناوری اطلاعات کسب‌وکارتان به شما معرفی کنیم. شما برای رسیدن به نقطه مطلوب از نظر فناوری اطلاعات، نیاز به نقشه راه مناسب دارید.

در این قسمت اطلاعات خود را وارد نمایید و دکمه ثبت را کلیک نمایید. ما در اسرع وقت با شما تماس خواهیم گرفت و با اطلاع از داستان کسب‌وکارتان بهترین را به شما عرضه خواهیم کرد.